Доклад за последната 1 година показа:
Съдийската КАК не работи, блокирала е системата
Конституираха новия състав на Комисията, отново непълен
Съдийската КАК не работи, блокирала е системата

Комисията по атестирането и конкурсите (КАК) към Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет (ВСС), чийто мандат изтича, не работи и е блокирала системата. Този извод изведе зам.-председателят й Красимир Шекерджиев, който е и член на Колегията, при представянето на отчета за дейността на Комисията за последната 1 година.

Кадровикът Драгомир Кояджиков беше още по-радикален и посочи, че КАК не само, че не работи в този си вид, а и нищо не е свършила в последния си мандат. И пресметна, че за последната година на член на КАК от професионалната квота са се падали по едва 18 атестации за година.

"Проблемът с атестирането не е в членовете на КАК, а в начина, по който законодателят го е уредил. Предходните Комисии не са успели да направят и 50% от това, което е свършено в последната година", отговори Шекерджиев и поясни, че към момента малко над 200 атестации са направени през последния мандат на Комисията и са останали малко над 300. "Това е категорично невъзможно да се свърши до края на мандата. В тази държава всичко става на принципа проба-грешка. Време е да кажем, че сме в хипотеза на грешка. Вече е време да направим подробен анализ на случващото се и да кажем, че на практика на този етап сме блокирали системата", посочи Красимир Шекерджиев и допълни, че не отправя упрек към членовете на КАК от професионалната квота, а директно към законодателя, изготвил модела на работата й.

Атанаска Дишева пък припомни, че този дебат е пряко свързан с предложените изменения в Закона за съдебната власт (ЗСВ), които касаят атестирането на магистратите. Идеята е настоящият модел за дейността й да бъде премахнат и да бъде върнато старото положение отпреди 2016 година, при което помощни атестационни комисии към всеки съд да подпомагат дейността на централизираната структура на Комисията, която само да анализира предоставените данни. "Да, вярно е, че се подават много заявления за преместване, местата, които се обявяват, са много накуп, като последното е извод от това, че конкурси се провеждат рядко. Критиката тук за старото положение е, че няколкото комисии оценяват по различен начин, като в резултат се получава нееднакво оценяване в зависимост от комисията, която е оценявала. При събеседването се стигаше до ситуации, в които един кандидат е изпитван по 5 минути за изключително маловажни неща, а друг беше изпитван по 30 минути по сериозни и важни въпроси", заяви Дишева.

"Чакаме и се надяваме. Идеята е в това, че е по-разумно цялата тази работа да се върши не от 13 човека от професионалата квота, а от 200 съдии от всички съдилища. Никога не съм смятал, че един професионален съдия има проблем да се яви на устно изпитване. И аз съм се явявал – губил съм, печелил съм и съм изпитвал. Такъв е животът", отговори Шекерджиев, подкрепяйки идеята на законодателя за промени в ЗСВ и конституиране на помощни атестационни комисии към съдилищата.

Предстои предложенията за изменения в ЗСВ, които касаят пряко настоящия проблем, да бъдат гласувани на второ четене в пленарна зала на Народното събрание. 

Конституираха новата КАК, отново непълна

 

Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет (ВСС) конституира новия състав на Комисията по атестирането и конкурсите, който както и миналата година отново е непълен.

 

За членове на постоянно действащата Комисия по атестирането и конкурсите към Съдийската колегия са избрани до момента – от Пленума на Върховния административен съд – Весела Орлинова Павлова и Захаринка Димитрова Тодорова – съдии във Върховния административен съд.

 

Избраните от Пленума на Върховния касационен съд са Десислава Борисова Николова – съдия в Окръжен съд – Добрич (гражданска материя), Веселка Георгиева Узунова – съдия в Окръжен съд – Бургас (гражданска материя), Женя Радкова Димитрова – съдия в Окръжен съд – Варна (търговска материя) и Радка Димитрова Дражева-Първанова – съдия в Окръжен съд – Сливен (наказателна материя).

 

Съгласно Вътрешните правила за организацията на дейността на Комисията по атестирането и конкурсите към Съдийската колегия Пленумът на ВКС избира за членове на Комисията 10 действащи съдии, разпределени - 5 съдии със специализация по гражданско право, 4 съдии със специализация по наказателно право и 1 съдия със специализация по търговско право. Пленумът на ВАС пък трябва да излъчи трима съдии, като неговата квота вече е попълнена, тъй като мандатът на Марина Михайлова, която е встъпила като член през май, все още не е изтекъл.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
36
участник - съдия в доста конкурси
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 23:23
2
-1
На няколко конкурси участвах. От тях ми остана горчив привкус,че за нашите хора-ССБ винаги имаше спечелили, та дори и членовете на Комисиите, си имаха свои протежета,а тези протежета се отличаваха като поведение пред останалите,дори не не го криеха,впоследствие ставаше ясно кой на кого е човек от Комисията, знам и за хората,които участваха от външни конкурси,как ги порязаха, защото пак имаше споразумение, да не забравим как КАЛПАКЧИЕВ убеждаваше членовете на ВСС да не гласуват за колега от Северна България спечелил място в САС,порязаха го, но след решението на ВАС беше гласувана.Понякога случайно на някой конкурс изведнъж някой се класира на място, за когото не се знае има ли лоби или е извадил късмет.Може би правилно е командироването в по горната инстанция и след преценка на качествата, но но повече от 2 години да се прави предложение.Но и този подход си има своите недостатъци,защото напоследък се командироват само членове на ССБ. За останалите - няма надежда. Ако не си "лоялен" към ССБ и не си от тях, няма шанс за преместване и развитие.

35
частица
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 15:14
0
-6
Конкурсите чрез устни изпити са по – бързи, но дават възможност за повишаване САМО на тези, които по – добре се изразяват устно. Има обаче и такива, които при изписването на решения и мотиви са доста усърдни. Така след като изпитите бяха устни, няма лошо за същия такъв период занапред да са и по документи. За да е справедлив /ОБЕКТИВЕН/ обаче конкурса по документи, трябва да се промени формата на същия. За да се постигне баланс, е удачно вместо по три акта, да се представят поне по четири такива /определени от кандидата/, а тези на случаен принцип да са поне 5. Сега определените на случаен принцип три акта са твърде малко, ЗАЩОТО ИМЕННО ТЕ СА ОПРЕДЕЛЯЩИ ЗА КРАЙНАТА ОЦЕНКА - на един кандидат може да се изтеглят само отменени или изменени актове, а НА ДРУГ САМО ПОТВЪРДЕНИ/. Така конкурса при настоящите правила зависи от случайността. При положение, че се увеличи броя на проверяваните актове, е вероятно в някаква степен, че пълните шестици няма да са многобройни, ако всяка грешка, непълнота или пропуск се оценяват подобаващо.
Не може обаче да се изполва оценката от атестацията, защото тази оценка е изготвена от различни атестиращи органи, а конкурса се провежда от комисия, която лично оценява качествата на кандидатите.
34
Един Магистрат
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 14:42
12
0
Виждам, че се спомена и мотивацията за участие, което да неиминуемо включва и финансовата страна на нещата и обема на работа.Факт е че през последните сигурно 18-19 години заплатите се увеличават в процент и ножицата вече прекалено много се разтвори.Никога не е имало такава разлика между заплащане на районен и окръжен съдия.Не само финансова е причината за този наплив.
Безспорно със създаването на административните съдилища реалната работа в окръжния съд намаля с поне една трета.Изведнъж се родиха около 350-400 нови съдийска щата, което практически бе една трета от щата на окръжно ниво.Тези места бяха заети от районни съдии и външни на системата юристи, защото този конкурс, беше единствения проведен при една друга злополучна променя, в която за повишаване се кандидатстваше наравно с външни на системата.След воя предизвикал този конкурс бе въведено правилото 80 на 20, действащо до 2016г.
От 01.03.2007г. заработиха административните съдилища, а окръжните съдилища си останаха със същия щат и с една трета по-малко работа, без административните дела, без делата по ЗАНН.Това съвпадна със създаване на търговския регистър и съдиите от търговските отделения на ОС вече не рагистрираха фирми, така че работата още намаля.Въвеждане на съкратеното следствие също 2006г. намали значително и работата на наказателните отделения.Със създаването на Спец съда и промяната от 2017г. вече и по засуканите дела с много подсъдими отидоха там и още повече намалиха обема на работа в наказателните отделения на окръжните съдилища.С въвеждането на заповедното производство единственото разтоварило районните съдилища практически намали и въззивните дела в гражданските отделения на окръжните съдилища.В същото време всички нови процедури и производства се трупаха и трупаха в районните съдилища.Това гарнирано с непрестанни командировки на колеги по заслуга в окръжния съд, преразпределяне на дела и прочие приятни нещица доведе до озверяване сред съдиите на районно ниво.В някои по педантични окръжни съдилища е добре познат проблема с постоянната отменя на присъди по тежки наказателни дела от районното ниво поради липса на мотиви и всякакви дребни нарушения само и само да не постановим акт, който е краен и подлежи на преглед по реда на възобновяването.
Та това са уважаеми колеги причините до това "драпане, ръгане" и прочие неприятни определения за желанието за повишаване.
33
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 14:01
4
-3
До коментар [#28] от "нерегистриран":
Интересните идеи за писмени изпити , компютърен тест и пр. никой няма да ги въведе , защото с тях връзкарите ще бъдат силно затруднени да се уреждат . Виждам , че момента никой не признава "бащинство" върху действащата тъпоумна уредба , а много колеги твърдят , че са били "излъгани". Тези , твърдят , че са били "излъгани" , да си оттеглят молбите за повишаване . Щом съдия не може да се ориентира в РБ и в последиците на една бъдеща уредба на закона , най-добре да си търси друга работа . Аз самият никога не съм бил "излъган" и ми беше ясно от самото начало какво следва от наредбичката и лъжите за "оценки по написаните дела" , за КАК и пр. Само че всяка моя идея срещаше яростен отпор от "утвърдени магистрати" , а по същество ПЪЛНИ НАИВНИЦИ ИЛИ ХИТРЕЦИ , които си или си "чакаха реда" на връзките , или се считаха "унижени" да ги изпитват . Ха сега унижиха ли ви с оценките от конкурсите ?

А къде са ССБ и другите съдийски организации ? Всичко е точно - баш връзкарите от ССБ се уреждат , а ССБ твърди , че се бори за правата на съдиите в Раджастан , Мианмар и Северна Корея . Пълно мълчание на тези толкова смели защитници на свободата и справедливостта за дребни въпроси като натовареност , конкурси , заплати и пр. и пр.
Конкурсите, провеждани от ВКС са най-яркия пример за октопод, чиито пипала са ССБ дейците.
32
До 31
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 13:52
11
-1
Откровено тъп. Никой не споменава изравняване на възнагражденията. Мотивацията е финансова при над 90% от участващите. Ти обясни защо така се получи във времето
31
Джек Лондон
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 13:45
1
-6
До коментар [#29] от "нерегистриран":
Докато си пишете невероятни глупости по темата каква форма да приеме въпроса, изпускате най- същественото:каква е идеята на този процес. Понастоящем идеята е не достигане до престижа на някоя инстанция, а долапване на много по- голямо възнаграждение , което на всичко отгоре идва с допълнителен бонус - в пъти по- малко труд. Конкурсите са превърнати в състезание на гладни кучета за половин порция , която идва един път в живота им. Докато финансовите мотиви - официални доходи и пари от подкупи са водещи , нищо не може да се случва нормално. За любителите на тестове и къси разкази да напомня , че е добре всяко нещо да бъде с времето си .
Знам , знам ….Трябвало районен съдия да взема колкото върховен съдия и прочие утопии. Може би като поддържаме настоящата система на конкурсите ще намалим подкупите и ще увеличим качеството на работа ? Да си циничен и жлъчен е лесно , да предложиш нещо разумно и възможно е доста по трудно ….
30
частица
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 13:39
4
-1
Конкурсите чрез устни изпити са по – бързи, но дават възможност за повишаване САМО на тези, които по – добре се изразяват устно. Има обаче и такива, които при изписването на решения и мотиви са доста усърдни. Така след като изпитите бяха устни, няма лошо за същия такъв период занапред да са и по документи. За да е справедлив /ОБЕКТИВЕН/ обаче конкурса по документи, трябва да се промени формата на същия. За да се постигне баланс, е удачно вместо по три акта, да се представят поне по четири такива /определени от кандидата/, а тези на случаен принцип да са поне 5. Сега определените на случаен принцип три акта са твърде малко, ЗАЩОТО ИМЕННО ТЕ СА ОПРЕДЕЛЯЩИ ЗА КРАЙНАТА ОЦЕНКА - на един кандидат може да се изтеглят само отменени или изменени актове, а НА ДРУГ САМО ПОТВЪРДЕНИ/. Така конкурса при настоящите правила зависи от случайността. При положение, че се увеличи броя на проверяваните актове, е вероятно в някаква степен, че пълните шестици няма да са многобройни, ако всяка грешка, непълнота или пропуск се оценяват подобаващо.
Не може обаче да се изполва оценката от атестацията, защото тази оценка е изготвена от различни атестиращи органи, а конкурса се провежда от комисия, която лично оценява качествата на кандидатите.
29
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 13:29
11
-1
Докато си пишете невероятни глупости по темата каква форма да приеме въпроса, изпускате най- същественото:каква е идеята на този процес. Понастоящем идеята е не достигане до престижа на някоя инстанция, а долапване на много по- голямо възнаграждение , което на всичко отгоре идва с допълнителен бонус - в пъти по- малко труд. Конкурсите са превърнати в състезание на гладни кучета за половин порция , която идва един път в живота им. Докато финансовите мотиви - официални доходи и пари от подкупи са водещи , нищо не може да се случва нормално. За любителите на тестове и къси разкази да напомня , че е добре всяко нещо да бъде с времето си .
28
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 13:15
7
-3
До коментар [#27] от "Един Магистрат":
Виждам че и други колеги са дали много интересни идеи за форма на изпита като тест, писмен изпит с казус и др.Именно това трябва да e изпита колеги.Става за един ден, а ако е тест с налагане на шаблона резултатите ще са готови за три дни.Просто трябва да се запише в закона, че всеки кандидатства с актуалната си атестация и това е.Ако в момента е в процедура по атестиране, дава се пълен приоритет на участника в конкурса и точка.В закона ясно се записват срокве за атестиране и че за учасник в конкурс за повишаване и адм. ръководител срокът е един месец.Резултата като крайна оценка следва да е оценката от теста, оценка от атестацията и евентуално може да се измисли бонусна система за ранг, стаж, научни степени, награди и т.н, които да увеличават оценката, ако има наказаия да я намалят с ясно определен предварително процент.Правото може да не е математика, но субективизма трябва да е намален до минимум при повишаване на магистратите.
При подобна уредба конкурсите ще приключават за три-четери месеца.Така и така спечелилия го командироват, защото номерата с жалбите, че и болничните и заетост на адвокатите такат с години.За това следва да се запише че жалбата не спира изпълнение на решението за повишаване, освен ако съда постанови друго.Разхайтените им напоследък безумия да пренареждат класиране трябва да се пресекат като ясно се запише в закона, че назначенията се извършват съобразно класирането, освен ако кандидата няма нравствени качества.Да отпадне професионални, защото професионалните качества вече са показани на изпита и няма как ВСС да изземва функциите на комисия и да пренарежда класиране.
Интересните идеи за писмени изпити , компютърен тест и пр. никой няма да ги въведе , защото с тях връзкарите ще бъдат силно затруднени да се уреждат . Виждам , че момента никой не признава "бащинство" върху действащата тъпоумна уредба , а много колеги твърдят , че са били "излъгани". Тези , твърдят , че са били "излъгани" , да си оттеглят молбите за повишаване . Щом съдия не може да се ориентира в РБ и в последиците на една бъдеща уредба на закона , най-добре да си търси друга работа . Аз самият никога не съм бил "излъган" и ми беше ясно от самото начало какво следва от наредбичката и лъжите за "оценки по написаните дела" , за КАК и пр. Само че всяка моя идея срещаше яростен отпор от "утвърдени магистрати" , а по същество ПЪЛНИ НАИВНИЦИ ИЛИ ХИТРЕЦИ , които си или си "чакаха реда" на връзките , или се считаха "унижени" да ги изпитват . Ха сега унижиха ли ви с оценките от конкурсите ?

А къде са ССБ и другите съдийски организации ? Всичко е точно - баш връзкарите от ССБ се уреждат , а ССБ твърди , че се бори за правата на съдиите в Раджастан , Мианмар и Северна Корея . Пълно мълчание на тези толкова смели защитници на свободата и справедливостта за дребни въпроси като натовареност , конкурси , заплати и пр. и пр.
27
Един Магистрат
|
нерегистриран
09 октомври 2019, 11:06
8
-3
Виждам че и други колеги са дали много интересни идеи за форма на изпита като тест, писмен изпит с казус и др.Именно това трябва да e изпита колеги.Става за един ден, а ако е тест с налагане на шаблона резултатите ще са готови за три дни.Просто трябва да се запише в закона, че всеки кандидатства с актуалната си атестация и това е.Ако в момента е в процедура по атестиране, дава се пълен приоритет на участника в конкурса и точка.В закона ясно се записват срокве за атестиране и че за учасник в конкурс за повишаване и адм. ръководител срокът е един месец.Резултата като крайна оценка следва да е оценката от теста, оценка от атестацията и евентуално може да се измисли бонусна система за ранг, стаж, научни степени, награди и т.н, които да увеличават оценката, ако има наказаия да я намалят с ясно определен предварително процент.Правото може да не е математика, но субективизма трябва да е намален до минимум при повишаване на магистратите.
При подобна уредба конкурсите ще приключават за три-четери месеца.Така и така спечелилия го командироват, защото номерата с жалбите, че и болничните и заетост на адвокатите такат с години.За това следва да се запише че жалбата не спира изпълнение на решението за повишаване, освен ако съда постанови друго.Разхайтените им напоследък безумия да пренареждат класиране трябва да се пресекат като ясно се запише в закона, че назначенията се извършват съобразно класирането, освен ако кандидата няма нравствени качества.Да отпадне професионални, защото професионалните качества вече са показани на изпита и няма как ВСС да изземва функциите на комисия и да пренарежда класиране.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно