Вече ще уволняват и по имейл

Работодателите вече ще могат да уволняват свои служители и само с изпращането на съобщение по електронна поща. Това става възможно, след като правителството прие Наредба за вида и изискванията за издаване и съхраняване на електронни документи в трудовото досие на работника.

Възможността трудовите досиета да са електронни бе включена в Кодекса на труда от началото на 2017 г., но досега нямаше наредба, която да регламентира кои точно документи могат да са електронни и каква да е системата, става ясно от мотивите на социалния министър Бисер Петков, с които той предложи наредбата на Министерския съвет.

В момента съществувал правен хаос и това пречело на проверките на трудовите и данъчните инспектори. От новата наредба могат да се възползват над 200 000 фирми у нас, това щяло да намали разходите им за управление на персонала, пише още в мотивите на министъра на труда и социалната политика.

Електронно ще могат да се връчват и съхраняват всякакви документи, свързани с възникването на трудовото правоотношение, изменения и прекратяването му, предвижда документът. Това означа, че по имейл ще вървят както заповеди от работодател към работник, така и молбите за отпуск на служителите и дори болничните листове. Ще е позволено и връчването на предизвестия за прекратяване на трудов договор. Всяка фирмаще решава свътрешниправила коидокументи даса електроннии кои да останат само на хартия. Освен това връчването на електронни документи трябва да е договорено между работодателя и работника и да бъде вписано в трудовия договор или анекс към него. Предвидено е както служителят, така и работодателят да могат по всяко време да се откажат от ползването на електронни документи. Работникът освен това винаги може да поиска хартиено копие на всеки от документите в електронното му досие, а работодателят е длъжен да изпълни това искане в 14-дневен срок.

Връчването на електронни документи обаче няма да става през обикновена електронна поща,а през системата за електронно връчване, която ще ползва и електронното правителство. Тя бе пусната от Държавната агенция "Електронно управление" в края на миналата година. Работодателят трябва да подписва всички свои е-документи до работника с електронен подпис, а на някои от тях да слага и електронен печат, предвижда наредбата. Работникът ще въвежда своите документи в системата на фирмата и без електронен подпис. Ако все пак шефът иска от него да подписва документите, той трябва да поеме разходите зазакупуванена електронни  подписи заслужителите си.

Според финансовата обосновка на Бисер Петков един подпис за юридическо лице струва 60 лв., а за физическо лице - 12 лв. Така за да се ползва системата за сигурно електронно връчване, работодателите ще трябва да плащат по 12 лв. на година за всеки свой работник.

Коментари от FACEBOOK
Коментари от правен свят
   Започни с:  Първите  |  Последните  
1
путинистанска губерния
|
нерегистриран
10 май 2018, 10:51
2
-1
Имаме модел е взет от бели западни държави, който се внедрява в държава, чието трудово и осигурително право са изградени в духа и традициите на крепостното право в Русия.
В България има трудова книжка, дисциплинарно уволнение, носене на купища документи в НОИ и в Бюрото по труда ...
Първо трябваше да се приведе трудовото законодателство към западното, а после да се копира останалото. Там има плащане на седмица, няма дисциплинарно уволнение, има доста по-либерален режим за напускане на работа (докато български магистрати с години не могат да напуснат заради спретната дисциплинарка). Там има работеща осигурителна система, докато тука се оказва, че НОИ е взимал парите, ама не ги е отразявал в партидата на лицето и при пенсиониране то трябва да търси куп документи, вкл. от държавни органи (напр. за изкарана казарма, което НОИ може да го набави служебно).
ТВОЯТ КОМЕНТАР
Име
Коментар
Снимка 1
Снимка 2
Снимка 3
Снимка 4
Снимка 5
Снимка 6
Въведете буквите и цифрите от кода в дясно